Moa Israelsson

Moa Israelssons konstnärskap rör sig ofta i gränslandet mellan fiktion och verklighet, hennes skulpturer liknar föremål vi känner till, men är tillverkade av andra material och dimensioner än vi är vana vid.

Israelssons installation Go, Gone består av tio skulpturer i olika storlekar som hänger från taket. Skulpturerna är formade som stora sovsäckar, mjuka och till synes slitna av yttre åverkan. Stoppningen är synlig och materialet är fläckat, som om det legat ute under lång tid och bearbetats av tidens gång. De omsorgsfullt handsydda skulpturerna vittnar om en stilla vila. Tryggheten sömnen inger, men också sårbarheten. Tyget blir då ett försvar, ett lager mellan kroppen och världen som skyddar och värmer mot det som sker utanför. Verkets titel Go, Gone antyder att något gått förlorat och får sovsäckarna att likna tomma skal. Det enda som återstår är minnet av det som en gång funnits. Samtidigt inger den uppmanande titeln också ett hopp om att lämna förlusten bakom sig och gå vidare, att bli fri, och precis som puppan i en kokong förvandlas och pånyttfödas.

Materialvalet, silke och läder, förstärker känslan av skulpturerna som kokonger, skapade av naturen snarare än syntetiskt framställda av människan. Det är från just silkeskokongen som silkestråden utvinns. De två materialen silke och läder är båda organiska naturmaterial, men samtidigt varandras ytterligheter. Där det ena är ömtåligt och skirt, är det andra tåligt, slitstarkt och grovt. Kontrasten mellan materialen, det skira och mjuka, det grova och smutsiga, bidrar till en känsla av sällsamhet och förfrämligande: föremålen känns bekanta men samtidigt underliga.

Go, Gone, 2019-2020, 10 skulpturer, olika dimensioner, silke och läder.