Caroline Malmström: Konsten kan hålla sinnet rörligt
Den 23 augusti är det dags för den första av tre presentationer inom konstprojektet Fältstudier: Vi finns för att vi delar. Vi ställde tre frågor till Caroline Malmström som ingår i det curatoriella teamet. Här berättar hon mer om sin bakgrund, hur arbetet i Fältstudier sett ut och vad publiken kan förvänta sig den 23 augusti.

Caroline Malmström ingår i det curatoriella teamet för det konstnärliga projektet Fältstudier. Foto: Märta Thisner
Att fortsätta fantisera om andra framtider är en viktig syssla i vår tid …
Caroline, Kan du berätta lite om dig själv?
– Jag arbetar som curator och kopplar ihop konstverk, konstnärskap och sammanhang. Ofta knyter projekten ihop lokala utgångspunkter om ekologi, historia, det gemensamma och större globala processer. Jag är utbildad i konsthistoria och litteraturvetenskap, och har tidigare arbetat på platser som Art Lab Gnesta, Carl Eldhs Ateljémuseum, Konstfrämjandet och i Botkyrka konsthall. Just nu funderar jag mycket över konstens specifika förmåga att hålla sinnet rörligt och öva föreställningsförmågan. Att fortsätta fantisera om andra framtider är en viktig syssla i vår tid, och konst är en bra form för det.
Men det finns också en rik historia här mellan älven och ån …
Hur har ni jobbat i Fältstudier?
– Vi har bjudit in sex konstnärer, en filmare och flera skribenter att ta sig an konsthallens nya adress i Gamlestaden tillsammans med oss. Nu arbetar de fram nya konstverk och texter som lägger till perspektiv och fantasier om platsen. Det händer mycket i Gamlestaden just nu, det är en plats där förändringen styrs åt ett visst håll. Men det finns också en rik historia här mellan älven och ån, som talar om arbetskraftsinvandring, industriell ekonomisk utveckling och hela Göteborgs framväxt. I samarbete med arkiv och forskare har vi försökt gästa den här historien och samtidigt frågat oss vad konsthall kan vara. Längs vägen har vi lärt känna människor och verksamheter som redan finns här. Nu bjuder vi in till stadsvandringar som rör sig genom Gamlestadens olika hörn, där historiska fakta och aktuell forskning sammanflätas med konstnärliga gestaltningar av olika slag.
Vad kan publiken förvänta sig den 23 augusti?
– Den 23 augusti sker den första av tre presentationer under hösten, och vid detta tillfälle tittar vi närmare på frågor om det gemensamma och rätten till staden. Konstnärerna är fortfarande lite mitt i – alla sex presenterar sitt färdiga arbete i oktober. Men redan nu får vi ta del av Johan Forsmans ritual för av-ägande av de nya lokalerna, Åsa Dybwad Norman som aktualiserar en brand på tvätterianstalten Gloria år 1914, och Mariana Silva Varela som spelar cumbia från olika epoker och platser som sitt nya alterego La Científica. Det blir också läsningar av nyskrivna texter av Angelica Olsson, Anders Westerström och Zhiwar Rashid. En teckningsworkshop med Behjat Omer Abullah pågår under eftermiddagen och följs av ett samtal om allmänningen med Kim West och Merima Bruncevic. Öppna kanalen Göteborg följer med hela dagen för att filma ett specialproducerat program. Sedan avslutas allt med en stor fest, där DJ Científica och Mamdouh313 spelar skivor och låter oss dansa in i natten.
Läs mer om programmet för den 23 augusti och anmäl dig till stadsvandringen via länken:
programmet