Zheng Bo (född 1974 i Peking) bor och verkar på ön Lantau i Hong Kong. Zheng arbetar med teckning, dans och film. Hans praktik grundar sig i ekologisk aktivism och visar ett radikalt annorlunda sätt att förhålla sig till naturen.
Inom det posthumanistiska fält som Zheng Bo verkar tar man hänsyn till mer än människan och erkänner och respekterar ett inbördes samband mellan alla livsformer. Enligt Zheng uppstår inte konst från mänsklig kreativitet, utan är en mer-än-mänsklig livskraft.
I sina konstnärliga projekt samarbetar Zheng med både människor och växter för att tillsammans göra övningar i ekosensibilitet, vilket kan beskrivas som en kroppslig förmåga att med våra sinnen resonera, kommunicera och interagera med naturen i dess fulla komplexitet och genom detta engagera oss moraliskt. Relationerna till växterna kan enligt Zheng vara både estetiska, politiska och erotiska.
2022 deltog Zheng i den 59:e Venedigbiennalen med dansfilmen Le Sacre du printemps, som filmats i skogarna i Dalarna. 2021 arrangerade han Wanwu Council på Gropius Bau i Berlin, och Life is hard. Why Do We Make It So Easy? på Kadoorie Farm och Botanic Garden i Hong Kong. Han har deltagit i Sydneybiennalen (2022), Liverpoolbiennalen (2021), Yokohamatriennalen (2020) och Manifesta (2018). Hans verk finns representerade i flera samlingar som Power Station of Art (Shanghai), Singapore Art Museum och Hammer Museum (Los Angeles).
Sommaren 2023 var Zheng Iaspis stipendiat i Stockholm. Genom stipendiet har han haft möjlighet att fördjupa relationen till Sverige, skogen i Dalarna och DACE.
Han har en kandidatexamen i datavetenskap och konst från Massachusetts Amherst College 1999, och en MFA vid Chinese University of Hong Kong, 2005. Han har doktorerat i visuella och kulturella studier vid University of Rochester, 2012. Zheng forskar och undervisar vid City University of Hong Kong, där han utforskar konst och ekologi.
Zheng Bo är aktuell med utställningen Långsamhetens vällust.