Konstnärer

Malinn Daeng-
takote Petersén

Verksam Göteborg, Sverige
Malinn Daengtakote Petersén Materialized Belonging, 2021  Ull, handvävd, jacquard, 143 x 365 cm, 143 x 293 cm Courtesy: Konstnären

” – After I’m dead where should my spirit go look for you? In heaven? 

– Heaven is overrated. There is nothing there. Ghosts aren’t attached to places, but to people” 

Citat från filmen Loong Boonmee raleuk chat, 2010 (engelsk titel Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives.

Textilverket tar sin utgångspunkt i ett fotocollage av Malinn Daengtakote Peterséns pappas thailändska/isaan sarong (ett tygstycke som viras runt höfterna till en snäv kjol). Den består också av  hennes gamla Champion hoodie från högstadiet, hennes lillebrors boxningssarong och andra textilier. Daengtakote Petersén har byggt upp bilden, som liknar en drake och kan ses från två sidor, med hjälp av dessa plagg och målat händerna i motivet med svart tusch för att sedan bearbeta bilden. Avslutningsvis väver hon motivet enligt en komplicerad vävteknik (Jacquard).

De tankar om ursprung, hem och tillhörighet, minnenas bedräglighet som fångas upp under den långsamma arbetsprocessen vävs också in i bilden. Hon refererar även till de tankar om sorg, livet och efterlivet som den thailändska filmen Loong Boonmee raleuk chat väcker. Den handlar om en döende man som spenderar sin sista sommar med sin familj i den norra trakten av Thailand och samtalar med sin fru, som är ett spöke och en skogsande som framträder i skepnad av hans son.

Malinn Daengtakote Petersén (f. 1982) är verksam i Göteborg. Hon tog sin masterexamen i Textilkonst vid HDK-Valand 2020 och är också utbildad kulturskolepedagog vid Göteborgs Universitet.  Daengtakote Petersén kombinerar arbetet som lärare i bild och slöjd med en egen konstnärlig praktig med utställningar på platser som Jeningrill Konsthall, Halmstad Konsthall, Hall Gallery. 2020 fick hon Kerstin Wijk Broströms stipendium, Eric Ericsonstipendiet samt Slöjdföreningens avgångsstipendium.

Utställning