Kemang Wa Lehulere – Bring Back Lost Love

9 februari 2021 - 16 maj 2021

Göteborgs Konsthall presenterar stolt den första skandinaviska soloutställningen med den sydafrikanska konstnären Kemang Wa Lehulere. Wa Lehulere är en av sin generations mest uppmärksammade konstnärer och presenterar i utställningen Bring Back Lost Love nya skulpturala verk, installationer och teckningar.

Covid-19 information

Göteborgs Konsthall håller tillfälligt stängt och vi vet i dagsläget inte när vi kommer att kunna öppna utställningen Bring Back Lost Love för publik. Tills dess kommer vi att ha visningar på vårt Instagramkonto varje tisdag klockan 15. Du kan också se en film med Kemang Wa Lehulere, där han berättar om bakgrunden till utställningstiteln, återkommande teman, materialen han använder och om sina inspirationskällor. /Uppdaterat 2021-02-26.

I sitt konstnärskap utforskar Kemang Wa Lehulere relationen mellan privata och kollektiva historier för att skildra hur Sydafrikas våldsamma förflutna än idag hemsöker landet. Genom upphittade och återanvända föremål, teckningar, texter och personliga minnen berättar Wa Lehuleres poetiska och mångbottnade verk om förtryck, oförlösta drömmar och erfarenheter som tystats och raderats ur den officiella historieskrivningen. I utställningen Bring Back Lost Love på Göteborgs Konsthall utforskar Wa Lehulere olika historiska material på ett sätt som låter lika verkliga som fiktiva, faktaspäckade som fantastiska berättelser framträda.

Utställningstiteln Bring Back Lost Love är inspirerad av reklamerbjudanden som är uppklistrade på affischpelare runt om i sydafrikanska städer. På dessa saluför sangomas – traditionella healers – sin hjälp med att lösa allehanda bekymmer, från pengaproblem, arbetslöshet, impotens, skuldsanering och otur, till att få tillbaka en förlorad kärlek. Medan titeln tycks hänvisa till en förlust av en romantisk kärlek mellan två personer, kan den tolkas som ett mer djuplodande uttryck för Wa Lehuleres intresse för arkeologi, och tanken att gräva i historien och synliggöra berättelser, föremål och poesi som aldrig uppmärksammats. Som sådan talar uppmaningen ”att återta förlorad kärlek” till en önskan att stanna upp och erkänna att något har gått förlorat eller att någonting saknas. Inte minst kärleken till det land som apartheidregimen fördrev svarta sydafrikaner från. Genom den ökända marklagen Native Lands Act verkställdes en systematisk avhysning av svarta sydafrikaner från bördiga jordar till torra och obrukbara områden för att utgöra billig arbetskraft i kolonin.

I samarbete med sin moster Sophia Lehulere presenterar Wa Lehulere en serie nya teckningar med naturmotiv. Verken är utvecklade genom en metod hämtad från jazzens call and response där solistens rop besvaras av bandet och skapar rytm och melodi. Teckningarna framkallar arvet och minnet av den avlidne konstnären Gladys Mgudlandlu vars färgglada landskapsmålningar kan kopplas till Sydafrikas historia av tvångsförflyttningar.

Ytterligare en del av utställningen handlar om begränsningen av förflyttning och rörelse, liksom förhållandet mellan migration och frihet. Här kombinerar Wa Lehulere bland annat gamla läderresväskor – vissa ärvda, andra köpta på antikmarknader – med träkryckor. Det är föremål som genomsyrar Wa Lehuleres konstnärskap. I några av verken vaktas resväskorna av porslinshundar som på ett oroväckande sätt påminner om bevakningen av migranter och resenärer runt om i världen.

Resväskan relaterar i Wa Lehuleres verk till olika historiska gestalters livsöden. Den 26 september 1940, när den tyska filosofen Walter Benjamin vägrades inresa i Spanien på sin flykt undan nazismen och senare samma natt begick självmord, försvann ett beryktat manuskript som låg inlåst i hans svarta portfölj. Resväskorna och kryckorna talar också om alla de sydafrikaner som tvingats i landsflykt, såsom författaren Nat Nakasa som lämnade Sydafrika 1964 med endast ett utresetillstånd, avsade sig sitt sydafrikanska medborgarskap och avled i New York 14 juli 1965 som självutnämnd ”Native of Nowhere – invånare av ingenstans”.

I Wa Lehuleres konstnärskap laddas gamla föremål med associationer och relationer som vida övergår deras ursprungliga funktion och betydelse. Därmed öppnas för alternativa slut på berättelser, gamla som nya.


KEMANG WA LEHULERE

Kemang Wa Lehulere är född 1984 i Kapstaden i Sydafrika, där han bor och arbetar. Han betraktas som en av de viktigaste företrädarna för en ny generation sydafrikanska konstnärer, som utvecklar nya konstnärliga perspektiv, berättelser och former av politisk aktivism. I flera tidigare verk har han skapat en konstnärlig dialog med det historiska arvet från svarta sydafrikanska musiker, författare och konstnärer som Gladys Mgudlandlu, Ernest Mancoba och journalisten Nat Nakasa, i ett försök att hindra deras liv och verk från att falla i glömska.

Kemang Wa Lehulere visade nyligen installationen I cut my skin to liberate the splinter på Tate Modern i London. Han har på senare tid haft separatutställningar på bland annat Pasquart Art Centre, Biel (2018); Marian Goodman Gallery (2018); Deutsche Bank KunstHalle (2017) and Art Institute of Chicago (2016). Han har medverkat i grupputställningar såsom den 58:e Venedigbiennalen (2019); 14:e Sharjah-biennalen (2019); 11:e Mercosul-biennalen (2018); Performa 17, New York (2017); och på Fondation Louis Vuitton, Paris (2017).

Kemang Wa Lehulere var 2006 en av grundarna till Gugulective, ett konstnärsdrivet kollektiv med bas i Kapstaden. 2010 var han en av initiativtagarna till Center for Historical Reenactments i Johannesburg. 2013 tilldelades han det 15:e Baloise Art Prize på Art Basel och 2015 vann han Standard Bank South Africas utmärkelse för unga konstnärer.