UTSTÄLL-
NINGAR 1990-2000
Här kan du läsa kortfattat om samtliga utställningar mellan 1990-2000.
Utställningarna
1990
Lenke Rothman – yttringar av liv, 17 feb – 1 april. En separatutställning med fokus på hennes 1980-talsverk men med nedslag i hennes tidigare produktion
Min andra tid som pilot, 7 april – 13 maj. Nio unga konstnärer verksamma i Danmark samlades 1988 till utställningen ”Min tid som pilot” på Den Frie i Köpenhamn. I denna utställning samlades de igen för en andra gång
Valands elevutställning, 19 maj – 3 juni
Olle Langert, 9 juni – 26 aug. Retrospektiv över en period av 25 år. Måleri, skulptur och teckning
Hilma af Klint, 1 sept – 7 okt. Retrospektiv
Unga Kontraster, 13 – 21 okt
Carl-Erik Hammarén, 27 okt – 2 dec. Retrospektiv
Maj Arnell, Frithiof Berglund, Olle Pettersson, 8 dec – 13 jan. Tre göteborgskonstnärer som tillhörde samma generation som Göteborgskoloristerna
1991
Från Indien till Mars, 20 jan – 3 feb. Installation, manus och regi: Marie Aschenheim och Monica Sand.Utställning inspirerad av psykologen Theodor Flournoys bok ”Des Indes à la planète Mars” (1899), en vetenskaplig avhandling om ett sjuårigt forskningsprojekt där ett mediums (Hélène Smith) seanser studerades för att klarlägga sambandet mellan det medvetna och det omedvetna
Enigma, 9 feb – 17 mars. Ann Edholm, Tullan Fink, Leonard Forslund, Joakim Gemicke, Felix Gmelin, Charlotte Gyllenhammar, Kent Karlsson, Maria Lindberg, Truls Melin, Ingrid Orfali och Jörgen Svensson
Odd, 23 mars – 28 april. Jim Berggren, Bengt Johansson, Berit Lindfeldt, Lizz Sharr alla utbildade vid Valands konstskola på 1970- och 80-talet
Fotohögskolans elevutställning, 4 – 20 maj
Valands elevutställning, 25 maj – 9 juni
Per Thorlin, Ulf Greaker, 14 juni – 8 sept. Två konstnärer från Koster
Figura Figura, 14 sept – 20 okt. En utställning med sex unga isländska konstnärer: Brynhildur Thorgeirsdóttir, Helgi Thorgils Fridjónsson, Hulda Hákon, Jón Óskar, Kjartan Ólason och Svala Sigurleifsdóttir. Utställningen var ett samarbete med Kjarvalsstadir, staden Reykjaviks konstmuseum
Billgrens, 26 okt – 1 dec. Samlingsutställning med Ernst & Helene Billgren
Decembersalong, 14 dec – 6 jan. Efter 13 års återuppstod decembersalongen. 280 verk av 163 konstnärer
1992
(Under perioden januari-mars var konsthallen stängd för reparation.)
Lennart Landqvist, 28 mars – 3 maj. Måleri, skulptur och teckningar av göteborgaren Lennart Landqvist
Fotohögskolans elevutställning, 9 – 24 maj
Valands elevutställning, 30 maj- 14 juni
Vad Naturen ger, 18 juni – 16 aug. Nordisk vandringsutställning producerad av de nordiska bondeorganisationerna. Anette Holdesen (D), John Olsen (D), Jukka Mäkelä (F), Kain Tapper (F), Johann Eyfells (I), Gunnar Örn (I), Kjell Nupen (N), Bård Breivik (N), Hans Wigert (S) och Laris Strunke (S)
Per Kirkeby, 28 aug – 11 okt. Separatutställningen med måleri på konsthallen och skulptur på 141:an. En monumentalskulptur på Eriksbergsområdet invigdes 28 augusti
Norrsken 92 – Biennal för ung nordisk konst, 17 okt – 29 nov. Eva Koch (D), Michael Kvium (D), Nina Sten Knudsen (D), Mox Mäkelä (F), Mari Rantanen (F), Ann Sundholm (F), Olafur Gislason (I), Thorvaldur Thorsteinson (I), Brynhildur Thorgeirsdottir (I), Vanessa Baird (N), Dag Birkeland (N), Terje Uhrn (N), Anna Maria Ekstrand (S), Mathias Larson (S) och Roger Risberg (S)
Decembersalong, 12 dec – 17 jan -93. Västsvenska konstnärer utvalda av Håkan Wettre
1993
Nordisk Akvarell, 30 jan – 14 mars. Ett samarbete mellan Göteborgs konstmuseum och Nordiska akvarellsällskapet
Karneval, 20 mars – 25 april. Separatutställning med Lars Hillersberg
Seriekopplingar, 20 mars – 25 april. Samlingsutställning producerad av Seriefrämjandet, sammanställd av Lasse Åberg och Sture Hegefors. Visades parallellt med Hillesbergs utställning Karneval
Fotohögskolans elevutställning, 30 april – 16 maj
Valand, 22 maj – 6 juni
Ahrenberg Collection, 12 juni – 29 aug. I konsthallen visades ett urval av vad makarna Ahrenberg samlade under närmare 30 år i Schweiz, samt ett urval av sonen Staffan Ahrenbergs samling av nutida amerikansk och europeisk konst. I konstmuseet visades samtidigt ett urval av vad familjen Ahrenberg hade kvar av den stora samling av moderna klassiker som Theodor Ahrenberg byggde upp under 50-talet, innan den auktionerades ut av kronofogden
Overground, 4 sept – 17 okt. Initiativtagare Ola Åstrand
Erró, 30 okt – 5 dec. Separatutställning på konsthallen och 141:an. Samarrangemang med konstmuseet Kjarvalstadir i Reykjavik
Västnytt, 15 dec – 9 jan. Sju unga konstnärer från Västsverige: Pia Hedström, Mia Lockman-Lundgren, Johan Olson, Mats Segerdahl, Marie Sjölnader, Irene Westholm och Lars Wulcan
1994
Alvar Jansson, 15 jan – 6 mars. Retrospektiv
Aurora 6, Norrsken 94 – Biennalen för ung nordisk konst, 12 mars – 24 april. Hans Petersson (D), Ina Rosing (D), Johanna Aalto (F), Sofia Wilkman (F), Hlif Asgrimsdottír (I), Gustav Geir Bollasson (I), Liv Heier (N), Astrid Nondal (N), Johannes Falk (S) och Svent Östlund (S)
Fotohögskolans elevutställning, 30 april – 15 maj
Valands elevutställning, 21 maj – 5 juni
Peter Dahl, Björn Wessman, 11 juni – 14 sept
Teknik som konst, 21 sept – 16 okt. Med bl.a. Henrik Blaszczyk, Mats Nilsson, Ludwig Schadewitz ,Klas Reinholdson och Göran Boardy, Stefan Hallberg. Arrangerad av H H Best Art Company
Lena Cronqvist, 22 okt – 30 nov. Separatutställning med måleri, skulptur och teckning
Decembersalong, 14 dec – 8 jan. Västsvenska konstnärer utvalda av Jonas Gavel
1995
Göteborgsgallerier, 13 – 15 jan. Urval konstnärer: Bla. Helene Billgren, Bertil Vallien och Tarja Ylivallo
Bian Hoa (Förändring/utveckling), 28 jan – 17 april. 17 samtidskonstnärer från Peking och Shanghai. Deltagare: Wei Dong, Yang Feiyun, Ding Fang, Li Tianyuan, Ai Weiwei, Yu Youhan, Ding Yi, Cai Jin, Sun Liang, Liang Weizhou, Su Xinping, Shi Cong, Zhang Enli, Zang Haier, Zhao Shouqing, Hong Hao, Zhou Jirong. Sammanställd av Folke Edwards och Nils Olof Ericsson (Sveriges kulturattaché i Kina)
Fotohögskolans elevutställning, 29 april – 14 maj
Valands elevutställning, 20 maj – 5 juni
Sports in Art, aug. Samlingsutställning i samband med friidrotts-VM, med drygt 30 konstnärer, merparten Göteborgsbaserade. Bl.a Helene Billgren, Pål Svensson, Håkan Carlsson, Tuija Lindström, Rebecca Burkhalter, Kent Karlsson, Mikael Kvium, Göran Hägg, Patric Larsson, Johnny Friberg, Thomas Laurien, Petra Borén, Christer Lundqvist, Jörgen Svensson & Petter Zennström. Initiativtagare: Thomas Zornat
Rumänsk konst, ?-30 sept. Nicolae Alexi, Stefan Câltia, Sorin Ilfoveanu och Ion Iancut. På initiativ av Göteborgs universitets rektor Jan Ling och professor Lennart Hjalmarsson
Sten Stenersen jr:s samling, ?-29 okt. Samlingsutställning med norska konstnärer ur Sten Stenersen jr:s konstsamling
Robert Häusser, nov – 1 jan. Hasselbladspristagaren 1995
1996
Thinking of You, a selection of contemporary spanish art, 6 jan – 10 mars.
Margareta Artsman intervjuade Svenrobert Lundquist för Svenska Dagbladet inför återöppnandet av Göteborgs Konsthall och utställningen Thinking of You
”Egentligen var det ett underverk att Konsthallen i Göteborg, som varit stängd flera månader, åter kunde öppna den 6 januari samtidigt som ombyggda Göteborgs konstmuseum invigdes. För det får man tacka konstnären Svenrobert Lundquist, som från 1 januari har ansvaret för Konsthallen, och Roza Martinez, känd konstprofil från Barcelona. På rekordtid – två månader mot normalt ett par år för ett projekt av detta slag – tog hon hit elva nutida spanska konstnärer, som fram till 10 mars ger en vital uppvisning av vad som händer inom spanskt konstliv.”
”(…) Konsthallens situation ser ut så här: Alla band med konstmuseet har klippts av. Konsthallen skall klara sig på egen hand och utan kommunala anslag till driften är det bestämt. Inom tre år skall den ha profilerat sig som en spjutspets, annars…”
”(…) En institution som Konsthallen får inte upphöra att existera. Var ska unga konstnärer annars få stimulans och mod, säger Lundquist.”
Still Time, 20 mars – 12 maj
Curatorstext av Svenrobert Lundquist;
”Efter den legendariska naturfotografen Anselm Adams död anses Sally Mann vara en av USA:s absolut främsta framställare av svart-vitt fotografi. Men det är inte för sin teknik som Sally Mann blivit berömd, utan det är för motiven som väcker starka känslor hos betraktaren.
Bilderna av de egna barnen mottogs i USA med en storm av protester från de ultrakonservativa krafter sim i dag stöder presidentkandidater som Pat Buchanan och TV-evangelister som Jerry Falwell i Moral Majority.
Det var samma grupper som i slutet av 80-talet drev kampanj mot fotograferna Robert Mappelthorpes och Andres Serranos ”dekadenta inflytande” inom den amerikanska konsten.
De som i Sally Manns bilder ser barnpornografi – eller antydan till incest eller barnmisshandel – har missuppfattat Sally Manns verkliga bildvärld: En värld med naturlig nakenhet och sensualitet – ett bejakande av livet själv!”
Presstext;
Ingen fotograf i världen – Cindy Sherman och Andres Serrano undantagna – har under 90-talet fått större uppmärksamhet än Sally Mann. Hennes bilder av de egna barnen Emmett, Jessie och Virginia har gjort fotografen till en celebritet inom den amerikanska konstvärlden allt sedan boken och utställningen Immediate Family (1992).
Med utställningen ”Still Time”, som visas på konsthallen Göteborg 20 mars till 12 maj, får vi se konstnärens hela karriär från de tidigaste ”drömsekvenserna” från 1971, via landskapsbilderna 1972-76, experimenterandet med platinumkopiering och polaroidfotografi, 1976-85, fram till boken ”At Twelve”, 1983-85, som blev Sally Manns egentliga genombrott som fotograf. Vi får också ett större urval ur projektet ”Immediate Family”, 1984-91, samt nya, icke tidigare visade bilder. Sally Mann gjorde ett uppmärksammat framträdande på Fotomässan 1993. Med Still Time blir det första gången som en svensk publik får se en hel utställning i original
Fotohögskolans elevutställning 18 maj – 9 juni. Tredjeårrseleverna examensutställning: 16 elever, bla Magnus Ahnfeldt, Lo Caidal, Ole Kjelby, Susann Moritz, Mija Renström, Lars Siltberg, Anette Sletnes, Lars Wallsten
Valands elevutställning, 8-19 juni. De tre avgångseleverna Maria Hallberg, Katinka Ahlbom och Katti Lundh bojkottade utställningen i protest mot missförhållanden de ansåg förelåg på Valand.2:a- och 3:e-årsstudenterna ställde samtidigt ut på Falkhallen på Göteborgs konstmuseum
Energins Spår, 12 juli – 1 sept. Utställning med konstnärerna Merete Barker och Viera Collaro, båda verksamma i Danmark, där de delar ateljé i Köpenhamn. I utställningen samsades måleri, fotografi, skulptur och installation, bland annat Bakers verk Sandslott som bestod av en mängd små sandpyramider och Collaros installation Glass star av glas, lampor och jord. Utställningen hade tidigare visats på Kunsthallen Brandts Klædefabriker i Odense och på Randers Konstmuseum
Merete Barker, född 1944 i Birkeröd, Danmark. Utbildad på den Kungliga danska konstakademien 1966-1973 och på Datalogilaboratoriet vid dess arkitekturskola 1976-1981. Utställningar i bland annat Aalborg, Peking, New York och Odense. Gjorde 1995 en offentlig utsmyckning för Högskolebiblioteket i Växjö.
Viera Collaro, född 1946 i Bratislava, Slovakien. Uppvuxen och utbildad i USA och Danmark vid University of Michigan (1963-1971) och konstakademien i Köpenhamn (1971-1975) . Verk utställda i bland annat Holland, Tyskland och Finland.
Båda konstnärerna är medlemmar i konstnärsgrupperna Ny Abstraktion och Grønningen. Konstnärer: Merete Barker & Viera Collaro
Repris, 7 sept – 29 sept. Samlingsutställning på temat hem, med 49 unga konstnärer från Oslo, Århus, Göteborg och Malmö som alla deltog i Artgenda som ingick i Kulturby i Köpenhamn våren 1996. Det presenterades konst, arkitektur, design, mode, foto och konsthantverk. Arrangerad av Göteborgs kulturnämnd
Liquid Crystal Futures, 11 okt – 15 dec
Utställningen Liquid Crystal Futures är ett sammarbete mellan The Japan Foundation och The Fruitmarket Gallery i Edinburgh. Den presenterar ett urval av 11 japanska fotografer. Utgångspunkten för urvalet har varit att dessa fotografer alla säger något om Japan under -80 och -90 talet och intar en ifrågasättande och ofta kritisk hållning till Japans sociala, kulturella och politiska situation.
Katalogtext av Curator Shinji Kohmoto; ”This exhibition is a report on the state of japanese society in the eighties and nineties, ruled by a high-tech media network and the logic of late capitalist consumption, using the low-tech medium of photography. The message it presents is highly subjective and may not have universal application. I am certain, however, that anyone who struggling to maintain intellectual and emotional normality in a consumer society saturated with information and commodities will find it easy to understand and empathise with the concerns of this exhibition.”
Citat ur Göteborgs-Posten;
Karin Widegård skrev kritik om utställningen för Göteborgs-Postens räkning (1996-11-01). Om Akira Gomis verk Yellows 2.0 (1993) skrev hon:
”Ett inslag som jag ställer mig helt frågande inför är datorn med cd-romskiva där man kan klicka fram kvinnor som strippas nakna. Tanken går genast till postorderbrudar, fast atmosfären är brottsregistrets. Jag blir inte det minsta övertygad när katalogen säger att ”the nudes in the Pictures are as natural as naked animals” och bedyrar att kvinnorna inte är där för att tillfredsställa voyeuristiska behov. Här blir avståndet för långt mellan verket och känslan för att jag skall kunna se detta som annat än ett tomt grepp, där konstnären inte vill riskera något av sin egen integritet.”
Konstnärer: Nobuyoshi Araki, Akira Gomi, Naoya Hatakeyama, Norio Kabayashi, Taiji Matsue, Ryuji Miyamoto, Tsuyoshi Ozawa, Tokihiro Satoh, Toshio Shibata, Manabu Yamanaka & Tomohiko Yoshida
1997
Blått eller Grönt, 11 jan – 19 jan. Samlingsutställning med konstnärer utvalda av Göteborgs gallerier
Älsklingstavlan – konsten i hemmet, 25 jan – 16 feb. Samlingsutställning där allmänheten fick lämna in sitt favoritkonstverk ur det egna hemmet. Läs mer om denna utställning i vår historik
Das Orgien Mysterien Theater, 22 feb – 27 april
Efter den publikfriande utställningen Älsklingstavlan som lockat 10.000-tals besökare till konsthallen bjöd Svenrobert Lundquist in den världsberömda och provokativa konstnären Hermann Nitsch och hans totalkonstverk Das Orgien Mysterien Theater. Utställningen omfattade foto, video och skulptur men främsta fokus låg på Nitschs måleri som till stor del skapats i samband med genomförandet av hans orgie-mysterie-teater. Dessa multikonsthändelser utspelade sig ofta på hans slott Prinzenburg, och under perioden 1962-1998 genomförde han nästan 100 performances, vissa som pågick i tre dygn. Föreställningarna kunde omfatta offerscener, djurslakt, simulerade kastrationer, korsfästningar, pilgrimsvandringar och mässor. Utöver dokumentation, rekvisita och objekt skapade för och under dessa happenings, producerade Nitcht ett antal stora blodröda dukar på plats för utställningen och han genomförde en musikhappening under vernissagen.
Utställningen blev mycket uppmärksammad med över 2000 besökare. Till utställningen hade konsthallen satt upp ett klotterplank där besökarna fick uttrycka sig. De flesta rösterna var upprörda, fördömmande och irriterade. Ärdetta konst, är konstnärer sjuk och varför visar konsthallen sådana här vidrigheter?
Den 3 februari skrev P-G Kramer för GT att Nitsch ”representerar en konstnärlig hållning som befinner sig i ständig krigsföring med själva begreppet lagom. Intensiteten är kärnan. Det njugga möts med en föraktfull fnysning. Att leva kvar i minnen eller i en föreställning om morgondagen är att vara död till hälften. Fullständig närvaro i varje ögonblick är istället den uppmaning som utgör navet till denna excentrikers konst.”
Chrispin Ahlström skrev den 5 mars i Göteborgs-Posten: ”Det är självklart att vi i ett kyligt, sekulariserat Sverige, där de flesta fortfarande anser att konst måste vara vacker, har svårt att förstå Nitschs besatthet av de katolska mysterierna. Vi som har levt i fred i nästan två sekel, hur ska vi förstå allt det blod som sköljt över trakter som i detta sekel genomlevt två världskrig och ett antal revolutioner, ockupationer och diktaturer.”
P-G Kramer fortsätter: ”Orgieteatern syftar till att förena religiösa och mytologiska symboler på ett sätt som når långt utöver kyrkans dogmer. Nitsch iklär sig rollen som trollkarl och överstepräst, en domptör som styr skeendet och gör aktörer och publik gemensamt delaktiga i en helhetsupplevelse var yttersta mål är att ge samtliga en mer direkt kontakt med det ’egna varat’.”
Utställningen producerades i samarbete med Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Wien.
Anakolut, 30 april – 7 maj. Palle Dahlstedt och Martin Friberg
Fotohögskolans elevutställning, 10 maj – 19 maj
Tjukurrpa ,24 maj – 3 aug. Samlingsutställning med 34 samtida aboriginska konstnärer från Australiens västra ökenregion. Urval ur Donald Kahns samling. Ingenstans i utställningsmaterialet nämns konstnärernas namn
Mirrorings, 23 aug – 21 sept. Separatutställning med Dieter Mammel
Conceptual Photography, 27 sept – 9 nov. Separatutställning med Yoko Ono
Me and Zein, Zein und Ich, 15 nov – 11 jan. Separatutställning med grafik av Jim Dine
1998
Älsklingstavlan – konsten på jobbet, 17 jan – 15 feb. Samlingsutställning där allmänheten fick lämna in sitt favoritkonstverk från den egna arbetsplatsen
Mattias Klum, 25 feb – 22 mars. Separatutställning med fotografier från Borneos inre
Diwali, 28 mars – 26 april. Samlingsutställning med samtida indisk konst. Ravinder Reddy, K G Subramanyan, Biren De, Mrinalini Mukherjee, Arpita Singh, Nalini, Malani, Latika Katt, Sayed Hader Raza, Arun Kumar
Low Budget, 9 maj – 14 juni. Separatutställning med Jårg Geismar
Afrikansk Stamkonst, ur Tieoule Otis Diallos samling, 27 juni – 30 aug
Arte Povera, Sammlung Goetz, 19 sept – 22 nov. Giovanni Anselmo, Alighiero Boetti, Pier Paolo Calzolari, Luciano Fabro, Jannis Kounellis, Mario Merz, Guilio Paolini, Pino Pascali, Guiseppe Penone, Michelangelo Pistoletto, Emilio Prini, Gilberto Zorio
Röd Öken, 4 dec – 7 feb. Samlingsutställning med australiensisk samtidskonst curerad av Elizabeth Cross ursprungligen under namnet Southern Reflections. John Wolseley, John Olsen, Rover Thomas, Emily Kame Kngwarreye, Allan Mitelman, Hilarie Mais, Richard Dunn, Mike Parr, Caroline Williams, Lyndell Brown & Charles Green
1999-2000
Älsklingstavlan – barnens favoriter, 20 feb – 28 mars. Samlingsutställning där barn fick lämna in sitt favoritkonstverk
Youth is an art, 20 feb – 28 mars. Separatutställning med fotografi av Daan van Golden
Poetiska objekt, 10 april – 16 maj. Separatutställning med Joan Brossa
Marika Mäkelä, 22 maj – 20 juni. Separatutställning med måleri
Mönstrets Mysterier, 30 juni – 29 aug. Orientaliska mattor & textilier
Mötesplats Amman, Jordanien möter Sverige, 4 sept -10 okt. Rajwa Ali, Ghada Dahdaleh, Ann Edholm, Hani Hourani, Mohammed Qaitoqua, Farouk Lambaz, Håkan Rhenberg, Samer Tabbaa
Eldvatten, 16 okt – 21 nov. Albert Wiking och Anders Sandström, fotografier och intervjuer
From where to here, Konst från London, 27 nov – 30 jan 2000. Sonia Boyce, Juan Cruz, Ceal Floyer, Lucia Nogueira, Joao Penalva, vong Phaophanit, Annie Ratti, Zineb Sdira, John Seth, Yinka Shonibare, anne Tallentire, Simon Tegala, Mayling To
Amateur/Eldsjäl, Speglingar av två sekelskiften 1900 & 2000, 20 maj – 17 september 2000. Utställning arrangerad av Göteborgs konstmuseum, curerad av Mark Kremer (Holland), Charles Esche (Skottland) och Adam Szymczyk (Polen). På Göteorgs Konsthall presenterades Job Koelewijn & Mary Aipassa i Oktogonen, Hreinn Fridfinnsson i Stora salen, Maria Lindberg i Långa galleriet och Kathy Temin i Lilla galleriet, medan övriga konstnärer presenterades på konstmuseet
Boris Mikhailov – 2000 års Hasselbladpristagare, 25 november 2000 – 21 januari 2001. Utställning arrangerad av Hasselbladstiftelsen