Utställningar
2024.10.04 2025.01.12

Indigo är sorgens färg

Larissa Sansour

Entré Fri entré
Datum 4 okt 2024 – 12 jan 2025
Plats Göteborgs Konsthall
Indigo är sorgens färg Videostill från As If No Misfortune Had Occurred in the Night

Till årets sista utställning har vi bjudit in filmkonstnären Larissa Sansour. I utställningen Indigo är sorgens färg undersöker Sansour djupt rotade minnen och känsloladdade teman som trauma och sorg.

Vilka trauman ärver vi från tidigare generationer och vad för vi vidare in i framtiden genom våra barn? I sitt konstnärskap utforskar den dansk-palestinska konstnären Larissa Sansour ärvd historia och framtid, erfarenheter från livet i diasporan, skapandet och omtolkandet av minnen, samt människans vårdslösa hantering av ekosystemet.

För att undersöka samtida utmaningar, som konflikter och miljöfrågor, använder Sansour olika berättarformer som opera, personlig essäfilm, dokumentära inslag och science fiction. I verken fungerar science fiction som tillflyktsort och ett sätt att ge plats åt reflektion och alternativa verkligheter.

Med sina poetiska filmer öppnar Larissa Sansour för en dialog som ger perspektiv på aktuella politiska och allmänmänskliga frågor.

I utställningen kommer Sansours tre senaste filmverk att visas.

Larissa Sansour lever i London och arbetar sedan många år i nära samarbete med filosofen och författaren Søren Lind. Läs mer om Sansour på konstnärssidan, där finns också en intervjufilm med Larissa och Søren.

Utställningens titel kommer av den traditionella palestinska sorgepraktiken där de sörjandes kläder färgas med indigo för att markera sorgens djup och allvar. Indigo stannar kvar i tygets fibrer och kan aldrig helt blekas bort.

Intervju med Larissa Sansour och Søren Lind

Här nedan kan du lyssna på ett samtal mellan Larissa Sansour, Søren Lind och Nat Müller, som är kritiker, curator och författare med ett särskilt fokus på konst från mellanöstern.

Samtalet är 60 minuter långt och spelades in i Amsterdam den 25 augusti 2024. Om du vill läsa ett svenskt sammandrag finns det som pdf på den här sidan.

Filmer i
utställningen:

Familiar Phantoms är en personlig film om Sansours egen familjehistoria och barndom. Larissa Sansour och Søren Lind, 2023.

Familiar Phantoms

42 min, arabiskt tal, svensk och engelsk text

Familiar Phantoms (2023) är en experimentell dokumentärfilm om minne, historia och trauma, inspirerad av anekdoter från Larissa Sansours egen familjehistoria och barndom i Betlehem. Filmen kombinerar scener i en övergiven herrgård, med Super 8-film och privata foton. Redigeringen efterliknar minnets mekanismer, bilder återkommer och exponeras tillsammans med nya fragment i sökandet efter mening.

Trailer Familiar Phantoms:

Video

As If No Misfortune Had Occurred in the Night (2022) medverkar den palestinska sopranen Nour Darwish. Larissa Sansour och Søren Lind, 2022.

As If No Misfortune Had Occurred in the Night

21 min, arabiskt tal, svensk och engelsk text

As If No Misfortune Had Occurred in the Night (2022) är en opera om förlust, sorg och ärvt trauma. Operan som framförs av den palestinska sopranen Nour Darwish är en nyskriven komposition av den libanesiske tonsättaren Anthony Sahyoun. Den är baserad på Gustav Mahlers Kindertotenlieder och den palestinska traditionella sången Mashaal.

I den ursprungliga texten av Mashaal sörjer en palestinsk kvinna att hennes älskade har rekryterats till den osmanska armén för att kämpa i första världskriget på ockupanternas sida. Under årens lopp har den ursprungliga sångtexten fyllts på med nya verser och sången fungerar som en ständigt föränderlig reflektion av den palestinska erfarenheten.

Trailer As If No Misfortune (…):

Video

In Vitro är ett dystopiskt verk om följden av en miljökatastrof. Larissa Sansour och Søren Lind, 2019.

In Vitro

28 min, arabiskt tal, svensk och engelsk text

In Vitro (2019) utspelar sig i en dystopisk framtid där jorden har drabbats av en ekologisk kollaps. En övergiven kärnreaktor under staden Betlehem har omvandlats till en enorm fruktträdgård. Med hjälp av frön insamlade under de sista dagarna före apokalypsen förbereder en grupp forskare återplanteringen av jorden ovanför när tiden är mogen.

Fruktträdgårdens grundare, Dunia, ligger på sin dödsbädd i den underjordiska anläggningens sjukhusavdelning, när den unga Alia kommer på besök. Alia är född under jord som en del av ett omfattande kloningsprogram och har aldrig sett staden det är tänkt att hon ska återuppbygga. Samtalet mellan Dunia och ALia utvecklas snart till en intim dialog om minne, exil och nostalgi.

Trailer In Vitro:

Video

Om Larissa Sansour