Utställningar
2021.02.09 2021.08.15

Bring
back
lost
love

Kemang Wa Lehulere

Entré Fri entré
Datum 9 feb 2021 – 15 aug 2021
Plats Göteborgs konsthall
Bring back lost love Kemang Wa Lehulere, Bring Back Lost Love, foto Hendrik Zeitler

Göteborgs Konsthall presenterar stolt den första skandinaviska soloutställningen med den sydafrikanska konstnären Kemang Wa Lehulere. Wa Lehulere är en av sin generations mest uppmärksammade konstnärer och presenterar i utställningen Bring Back Lost Love nya skulpturala verk, installationer och teckningar.

I sitt konstnärskap utforskar Kemang Wa Lehulere relationen mellan privata och kollektiva historier för att skildra hur Sydafrikas våldsamma förflutna än idag hemsöker landet. Genom upphittade och återanvända föremål, teckningar, texter och personliga minnen berättar Wa Lehuleres poetiska och mångbottnade verk om förtryck, oförlösta drömmar och erfarenheter som tystats och raderats ur den officiella historieskrivningen. I utställningen Bring Back Lost Love på Göteborgs Konsthall utforskar Wa Lehulere olika historiska material på ett sätt som låter lika verkliga som fiktiva, faktaspäckade som fantastiska berättelser framträda.

Utställningstiteln Bring Back Lost Love är inspirerad av reklamerbjudanden som är uppklistrade på affischpelare runt om i sydafrikanska städer. På dessa saluför sangomas – traditionella healers – sin hjälp med att lösa allehanda bekymmer, från pengaproblem, arbetslöshet, impotens, skuldsanering och otur, till att få tillbaka en förlorad kärlek. Medan titeln tycks hänvisa till en förlust av en romantisk kärlek mellan två personer, kan den tolkas som ett mer djuplodande uttryck för Wa Lehuleres intresse för arkeologi, och tanken att gräva i historien och synliggöra berättelser, föremål och poesi som aldrig uppmärksammats. Som sådan talar uppmaningen ”att återta förlorad kärlek” till en önskan att stanna upp och erkänna att något har gått förlorat eller att någonting saknas. Inte minst kärleken till det land som apartheidregimen fördrev svarta sydafrikaner från. Genom den ökända marklagen Native Lands Act verkställdes en systematisk avhysning av svarta sydafrikaner från bördiga jordar till torra och obrukbara områden för att utgöra billig arbetskraft i kolonin.

I samarbete med sin moster Sophia Lehulere presenterar Wa Lehulere en serie nya teckningar med naturmotiv. Verken är utvecklade genom en metod hämtad från jazzens call and response där solistens rop besvaras av bandet och skapar rytm och melodi. Teckningarna framkallar arvet och minnet av den avlidne konstnären Gladys Mgudlandlu vars färgglada landskapsmålningar kan kopplas till Sydafrikas historia av tvångsförflyttningar.

Ytterligare en del av utställningen handlar om begränsningen av förflyttning och rörelse, liksom förhållandet mellan migration och frihet. Här kombinerar Wa Lehulere bland annat gamla läderresväskor – vissa ärvda, andra köpta på antikmarknader – med träkryckor. Det är föremål som genomsyrar Wa Lehuleres konstnärskap. I några av verken vaktas resväskorna av porslinshundar som på ett oroväckande sätt påminner om bevakningen av migranter och resenärer runt om i världen.

Resväskan relaterar i Wa Lehuleres verk till olika historiska gestalters livsöden. Den 26 september 1940, när den tyska filosofen Walter Benjamin vägrades inresa i Spanien på sin flykt undan nazismen och senare samma natt begick självmord, försvann ett beryktat manuskript som låg inlåst i hans svarta portfölj. Resväskorna och kryckorna talar också om alla de sydafrikaner som tvingats i landsflykt, såsom författaren Nat Nakasa som lämnade Sydafrika 1964 med endast ett utresetillstånd, avsade sig sitt sydafrikanska medborgarskap och avled i New York 14 juli 1965 som självutnämnd ”Native of Nowhere – invånare av ingenstans”.

I Wa Lehuleres konstnärskap laddas gamla föremål med associationer och relationer som vida övergår deras ursprungliga funktion och betydelse. Därmed öppnas för alternativa slut på berättelser, gamla som nya.

Kemang Wa Lehulere, Conference of the Birds, 2017-2021, foto Hendrik Zeitler

Kemang Wa Lehulere, installationsvy, foto Hendrik Zeitler

om kemang wa lehulere