Utställningar
2012.04.14 2012.04.29


Bomp bomp.
CHik.
Chik-a-
chika. Magister-
Utställning
2012

Entré Fri entré
Datum 14 apr 2012 – 29 apr 2012
Plats Göteborgs Konsthall
Bomp bomp. Chik, Chik-a-chika. Konsthögskolan Valand – Magisterutställning 2012

Göteborgs Konsthall fortsatte 2012 sitt samarbete med Konsthögskolan Valand, Sveriges äldsta konstskola. Sedan 1975 har Konsthögskolan Valands årliga avgågsutställning tagit plats på Göteborgs Konsthall.

2012 års utställning kurerades av Jason E. Bowman som i augusti 2011 tillsattes som ledare för Masterprogrammet i Fri konst. Han är känd som oberoende curator och är verksam i London, Storbritannien, och i Göteborg.

Utställningen fick sitt namn, “Bomp Bomp Chik, Chik-a Chik-a” efter titelspåret till Ferris Buellers Day Off – en film från 1986 om en grupp brådmogna och ifrågasättande smartskallar som motsätter sig skolans auktoriteter och istället försöker möta och interagera med den ’riktiga’ världen.

Utställningen var kulmen för de tio konstnärernas utveckling. De fick möjlighet att offentligt avveckla identiteten som studenter och rättframt uttryckte de sina åsikter genom de utställda konstverken. Det var ett unikt tillfälle i Sveriges kulturkalender – där de tio konstnärerna släpptes till samtidskonstens offentliga arena, och publiken fick se verk av en ny generation konstnärer.

Verken som ställdes ut var: en mixed-media-installation om uppkomsten av atombomben, med atomglas och bilder på när de ansvariga vetenskapsmännen rationaliserar sina beslut (Svedin); en installation som använde bekanta material på ett förfrämligande sätt, genom att använda sig av ’sakernas’ rumsliga och arkitektoniska egenskaper (Zorina); en rad av protestflaggor som antydde både en möjlighet till aktivism, men också objektifiering som debattform om offentligt ansvar för hem, tillhörighet, skydd, och deras motsatser (Díaz García); storskaliga, minutiöst tillverkade akvareller av massproducerade lyxvaror, som var långt mer lyxiga, unika och begärliga än de knappt igenkännbara produkter som var avbildade (Lylova Carlgren); en hög mast, byggd av träspillror, som återkommande sände ut en komprimerad nationalsång till det förfallande Europas fästning, (R Andersson); akvareller som filmiska stillbilder av en dröm från Kuba, en dröm som nyfiket innefattade James Bond-karaktären ”Jaws” vid sidan av, bl.a., kubanska santeros och drömsekvenser (Solymar); abstrakta målningar av förföriska spår och stigar som ledde till kaos, och införlivade den lockande ömtåligheten hos organiska material såsom salt (Eidslott), Palestinasjalar och spikmattor, representerade som målningar, och ett brännmärke på en toalettsits på en av Göteborgs Konsthalls toaletter (Ronnersjö); ett massivt arrangemang av livfullt målade ansikten, alla poserande på samma sätt, igenkännbara från våra liv, filmer, och något okänt (Bebek); och ett liveprogram med filmer, diskussioner och presentationer om folksamlingar, kontroll, protest och motstånd, där slutresultatet blev ett ”arkiv” (Lylov).

Studenter

Andreas R Andersson, Duda Bebek, Ylva Lylova Carlgren, Andrés Díaz García, Gitte Eidlslott, Mikhail Lylov, Max Ronnersjö, Martin Solymar, Emanuel Svedin & Ekaterina Zorina.

t.v: Untitled av Max Ronnersjö. t.h: Speed the Anchor, Coalsece & Wither av Gitte Eidlslott.

Eau de Satin av Ylva Lylova Carlgren.