Om konstnären
Otobong Nkanga, född 1974 i Kano, Nigeria, bor och arbetar i Antwerpen, Belgien. Nkanga blottlägger de ekologiska och sociala konsekvenserna av maktstrukturer inom politik och näringsliv.
I sitt konstnärskap studerar Nkanga det våld som sker mot naturen runt om i världen, där stora industrier utarmar jorden i jakt på värdefulla och sällsynta mineraler som sedan säljs som eftertraktade konsumtionsvaror. Nkangas fascination för material som blänker och skiner har lett till ett konstnärligt utforskande av gruvindustrier och utvinningsprocesser. I flera av verken framträder jorden i relation till kroppen, som en symbol för både kraft och skörhet.
varje öga är ett löv
I skulpturen Solid Maneuvers använder Nkanga organiska råmaterial som finns både i vår jord och som är en del av den mänskliga kroppen – som kol, salt och kopparmineraler. Tillsammans med textilen The Leftovers är verket inspirerat av staden Tsumeb i Namibia, som efter sin rika tillgång på kopparmalm som malakit och azurit kallas ”Green Hill”. Västerländska företag etablerade sig tidigt på platsen, som blev en central knutpunkt för järnväg och gruvindustri. Namnet Tsumeb, betyder bokstavligen ”att gräva ett hål som kollapsar åter igen” – vilket anspelar på en kropp eller ett landskap som försöker återskapa sig själv och skydda sin inneboende skönhet, bara för att återigen förstöras.
I Nkangas verk framträder landskapet ofta trasigt och hackat. I textilen Steel to Rust – Meltdown arbetar Nkanga med topografier. Som en satellitbild framträder jordens skrovliga och böljande yta på avstånd. I The Leftovers, ser vi uppbrutna gruvhål sammansatta till ett halsband eller en amulett – som om vi bär vårt landskap runt halsen. Hennes verk väcker frågan; om vårt landskap skulle vara våra kroppar, skulle vi behandla dem på samma sätt?